mandag den 7. september 2015

De gamle haller midt i byen

I forbindelse med et andet ærinde, fik jeg lejlighed til at genfinde en gammel spot.

Jeg var spændt på om bygningen stadig stod. Første gang jeg var der, havde den stået tom længe og der havde været tændt bål i den med brand til følge flere gange.


Som du sikkert allerede har gættet, står bygningen endnu. præcis som den stod da jeg var her for et par år siden, en sen sommeraften.



Dengang gik jeg turen igennem bygningen uden mit kamera. Jeg havde besøgt andre spots den dag og havde taget billeder i hundredevis. Det var desuden blevet mørkt og jeg havde ikke fået noget brugbart med hjem alligevel.





Da jeg kørte forbi for at finde en parkeringsplads, bemærkede jeg at der manglede en lille bid af hegnet ud mod vejen. Det bliver altså ikke et problem at komme ind.



Grundet de mange års tomhed, bærer bygningen præg af vandalisme. Alt er bulet, overmalet eller ødelagt.


Engang har der vist været cykelværksted i bygningerne. Der lå i hvert fald en masse cykler og rester af cykler i hallerne.


Det er tydeligt at det er lang tid siden nogen har bekymret sig om denne bygning. Selv murstensvæggene er begyndt at gå til. Ovenfor ses ligeledes hvordan det grønne så småt er ved at finde vej gennem taget.


Om det er resterne af et ventilationsanlæg der hænger i loftet, står mig uklart. Hullerne i taget må have været der længe. i den ubestemmelige bunke der ligger midt i hallen, har grønne planter fundet fodfæste og knejser nu stolt midt i al elendigheden.


Både puds og grafitti er begyndt at falde af væggene og det taler glemslens tydelige sprog. Jeg står på en grund midt i en mellemstor by. Hvorfor har ingen fundet bedre anvendelse for dette sted?


Jeg har tit set forfaldne bygninger og hærgede bygninger. Her er forfaldet dog mere udtalt end jeg er vant til og det er nærmest som om man venter på at bygningen falder sammen af sig selv.


Efter en tur rundt i de forfaldne gange omkring hallerne, får jeg en ny vinkel på de grønne planter der danner en form for morbid forhave for den bukkede metalstruktur der formentlig har tjent som kontor eller lignende.


Haller og gange hænger sammen og jeg går et par runder for at være sikker på at jeg får alle motiverne med. De seneste dages massive regnvejr, har fundet ved ind i gangene og giver en dyster stemning.


En kort tur udenfor hallen. Der ligger forskellige pudsige effekter rundt omkring. Blandt andet denne kontrol til en port eller kran.
Inde i hallerne ligger der, foruden cykler, forskellige andre stykker inventar. Om de stammer herfra eller er kommet til under forfaldet er uvist.


Imens jeg går rundt i gangene kan jeg hele tiden høre lyde. Ting der slår mod hinanden eller falder ned og lignende. De første par gange stopper jeg op og lytter om det er andre mennesker, men hver gang er det bare vinden. Det undrer mig imidlertid lidt, da det ikke er andet end en let brise.


Mange af de små gange og rum er tomme og overmalede. Selvom jeg får set det hele, er det ikke alt der er værd at forevige.


Klapstolen er temmelig sikkert kommet til senere og har undervejs måtte lade livet.


Hvis man gad, kunne man samle rigtig mange cykler herinde. Hele hallen er fuld af cykler der alle er ødelagt i en eller anden udstrækning.
Om de stammer fra bygningens aktive liv, eller de er kommet til senere er uvist.


Selvom det er fuldt dagslys udenfor, er det ikke meget lys der trænger ind i bygningen. Der er en lidt vemodig og dyster stemning af tomhed i hele bygningen.


I krybekælderen, der ved mit sidste besøg også så ud til at have huset hjemløse, finder jeg, modsat sidste gang, ingen tydelige tegn på liv. Der ligger et par mølædte puder og ligger lidt forskellige småting. Intet der tyder på et der har været liv i den seneste tid.


Krybekælderen har, modsat overetagen, overlevet gentagne brande uden men.


Ovenpå hvor der har været brand, er alt mørkt og svedent. Da gulvet giver efter, bliver jeg mindet om at det er klogt at træde varsomt sådanne steder.
Naturen er ved at overtage bygningen langsomt og vinduerne er groet helt til så der næsten ikke kommer noget lys ind.


 Hvor den brændte trappe har siddet oprindeligt, kan jeg ikke regne ud, men den er meget forkullet og det ser ud til at branden har været ret voldsom. Ikke videre betryggende når jeg ved at nabogrunden er beboet.


Imens jeg kigger ud over det månelandskab af glasuld der ligger i rummet, overvejer jeg om det i sin tid har siddet under taget og er faldet ned under branden.

Da jeg har taget det sidste billede pakker jeg kameraet sammen og går en lille tur rundt imens jeg tænker på sidste gang vi besøgte bygningen. Det er ikke meget der er sket siden dengang.

Jeg står lidt og mærker stemningen og lytter til trafikken lige udenfor gården. Det er midt om formiddagen og selvom byen udenfor gården ser begyndt at summe af liv, er der stadig en stemning af tomhed og stilstand herinde. Det er som om tiden er gået i stå. som om verden går sin gang ude på den anden side af hegnet imens tiden står stille her.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar