søndag den 10. februar 2013

Vandretur Kullen Del 1

Årets sommerferie var planlagt til at gå til nabolandet Sverige. Desværre faldt det sig sådan at min makker og jeg ikke kunne holde ferie samtidig. 
Istedet for den vandretur vi havde tænkt os, begyndte jeg at undersøge mulighederne for at besøge Kullen istedet. 

Kullen er et 8km langt bjerg beliggende ca 35km nord for Helsingborg, hvilket i praksis vil sige at det faktisk er ca samme afstand som til Næstved.
Kullen er et af sydsveriges mest storslåede naturreservater og byder på en meget alsidig natur med både tætte skove, engområder og klipper. Ideelt sted at lufte kameraet og få lidt frisk luft.
Selvom allemandsretten gælder i Sverige, er der totalforbud mod bål og vildtcamping i en del af reservaterne, hvilket er fuldt forståeligt, da det smukke terræn ellers sandsynligvis hurtigt ville ændre karakter fra relativt uforstyrret natur, til noget der nærmest ville ligne en festivalplads.




Således planlægger jeg en endagstur og begynder at undersøge transportmuligheder. Bilen er udelukket, da priserne på færgebilletter er urimelige, så istedet finder jeg buslinier til byen Mølle, der ligger klods opad Kullens reservat.



Tidligt om morgenen, pakker jeg de basale fornødenheder til turen og begiver mig mod færgelejet i Helsingør. Ombord på færgen slår det mig at det er første gang jeg forlader landet uden rejsekammerat. Jeg tager tit på ture indenlands alene, men det er alligevel en anderledes fornemmelse når man krydser en landegrænse - også selvom landet bare er sverige.


Da jeg går i land i Helsingborg, er første udfordring at finde Helsingborg station og få styr på en busbillet mod Mølle. Buslinier er der styr på hjemmefra, men billetter, men hvornår den kører og hvorfra, er et andet spørgsmål.



Da jeg sætter mig til rette i den svenske bus og vi langsomt ruller ud af Helsingborg kigger jeg på min billet og  undrer mig over hvordan jeg lige har købt en billet der bringer mig 35km kan købes for under 30SEK - mon flere ville bruge DSB hvis billetpriserne var sådan herhjemme?



Buslinien kører ikke direkte til Kullen og Mølle, men stopper i en lille by, hvor ruten også ender hver anden gang bussen kommer. Overfor terminalen (som ses på billedet og vist nok også fungerer som forsamlingshus eller lign.).



Vel Ankommet til Mølle (og bussens endestation), sætter jeg kurs mod reservatet. Det blæser en halv pelikan i Mølle denne dag og småregner da jeg ankommer, så jeg er glad for at have medbragt skaljakken, men håber alligevel at regnen ikke fortsætter hele dagen, for så bliver det en trist fototur.



Da jeg står ved indgangen til reservatet, er det ligesom om at civilisationen 20m bag mig ophører efter dette skilt og der nu kun er natur for resten. Selvfølgelig er kullen ikke totalt uberørt og der ligger huse derude, men fornemmelsen af "her starter naturen", er meget klar.
Lige indenfor reservatet, får jeg øje på en badebro der tegner det perfekte scenarie til at lege lidt med mit gråfilter. Nedenfor ses resultatet. første billede er taget normalt og det næste er taget med gråfiltret på kameraet.





klik her!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar