søndag den 15. marts 2015

Min vej væk fra tobakken

Som nogle af jer ved, er jeg stoppet med at ryge cigaretter for halvandet år siden. Jeg har forsøgt nogle gange inden det lykkedes og jeg kan takke dampen for min succes.




Da damp blev introduceret i danmark for år tilbage, pionerede jeg konceptet, men teknologien på daværende tidspunkt, var ikke tilstrækkelig i sin udformning til at dække mit behov og holde mig fra cigaretterne. 
Det blev til endnu et par fejlslagne forsøg på rygestop, primært fordi jeg manglede et skub af motivation til at slippe smøgerne. Dette skub kom 1. januar 2014 - og endda fra en meget uventet kant.



For år tilbage begyndte jeg at dyrke regelmæssig løbetræning, hvad der motiverede til dette er for historien irrelevant. Samtidig begyndte jeg at deltage i forskellige motionsløb bl.a. forskellige halvmarathon. 
Selvom jeg på daværende tidspunkt stadig røg cigaretter, gik træningen fint. selv halvmarathon distancer gik ganske rimeligt. mine tider svarede ikke til en atlet, men det var heller ikke hensigten.
På et tidspunkt nåede jeg bare et punkt hvor det eneste der begrænsede min form var det faktum at jeg var ryger.
I det første lange stykke tid generede det mig ikke, for jeg havde ikke et stort behov for at blive bedre. jeg supplerede på dette tidspunkt mine cigaretter med damp med varierende resultater. I perioder gik det meget fornuftigt og jeg skar kraftigt ned på cigaretter, men det endte altid med at dampen virkede som en sekundær løsning - altså et ringere alternativ.

Hen imod slutningen af 2014, begyndte afhængigheden af cigaretter at irritere mig mere og mere. Det var dels en masse penge hver eneste måned, der bare gik op i røg. Derudover havde jeg lige købt hus og havde derfor alt muligt andet fornuftigt at bruge de penge til.
Afhængigheden af cigaretter begyndte også så småt at irritere mig, bl.a. fordi rygning efterhånden var forbudt alle steder og jeg følte at afhængigheden begrænsede mig i visse selskaber.



Nu til det der gav det sidste skub til at kvitte smøgerne. Tilbage i 98-99 i de sidste år af min folkeskoletid, havde jeg en klassekammerat der blev opereret og som jeg husker det, var han i det meste af vores sidste års skoletid relativt dårligt gående.
Nytårsaftensdag afholdes Änglamark Nytårsløb i København. Jeg arbejder som regel nytårsaftensdag og havde derfor ikke selv mulighed for at deltage. Via facebook opdagede jeg dog at min tidligere klassekammerat havde deltaget - og gennemført med en tid der var omkring 45min hurtigere end min egen rekord. 
På en eller anden måde blev det en slags øjenåbner - i positiv forstand - for at det var tid til forandring. Om morgenen d. 1. januar 2014 tændte jeg den sidste cigaret og satte mig et mål om at min egen tid på halvmarathon skulle under 2 timer. 
Grundet forskellige ting, har jeg endnu ikke nået dette mål, men det skyldes primært manglende dedikation til træningen. Men jeg holder rygestoppet endnu og har ingen intentioner om at begynde igen.

Efter snart halvandet år uden cigaretter og som fuldtidsdamper, er mine resultater af løbetræningen markant bedre. Jeg har forbedret min generelle form med ca. 20% - kun pga. rygestop. 
Som sidegevinst er den astmatiske bronkitis jeg har døjet med i mange år (også længe før jeg begyndte at ryge cigaretter), nu væk. Om det i ligeså høj grad skyldes at jeg nu er flyttet til et sted hvor der ikke er fugt i badeværelset, ved jeg ikke, Men det er fantastisk at være sluppet af med det, idet det nærmest lukkede mine muligheder for træning i lange perioder i foråret og efteråret.


Tak fordi du læste med - også selvom der var færre billeder end normalt ;)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar