søndag den 4. januar 2015

Vinter Camping

Datoen er 28. december. Det er lørdag og for de fleste betyder det juleferie og afslapning.

For mig var det en god mulighed for at teste min sovepose. Den har nået en alder hvor fyldet måske nok ikke lever op til sine oprindelige evner for isolering. 
Til  testen skulle jeg bruge en nattetemperatur mellem 0 og -3 grader (dette er den koldeste temperatur soveposen skulle give en behagelig nattesøvn.)

Efter vejrudsigten skulle temperaturen ende på ca. frysepunktet, hvilket er perfekte forhold til min test.
Normalvis ville jeg pakke mit grej og tage ud i skoven og slå en lille lejr op og lave en tur ud af det. På denne årstid er det bare for mørkt til at man rigtig kan foretage sig noget som helst allerede ved 16 tiden - og det er endda lidt højt sat. Istedet, foregik testen under meget kontrollerede forhold i min baghave. 
Dette gav mig to åbenlyse fordele:
1) Jeg kan foretage mig noget produktivt fra jeg har slået "lejr" og frem til sengetid. 
2) Hvis posen er helt elendig, er der ikke så langt til en løsning på problemet.


Imens du nu sidder og tænker: "manden er jo gal, der ligger sne på jorden!", kan jeg godt afsløre at den smule sne der er på billedet er det mindste problem jeg oplever.


Første del af projektet med at slå teltet op og finde mig til rette i de kølige gemakker af Costa del Baghave gik ganske fint.



Ved samme lejlighed testede jeg mine nye dynesokker (en krydsning mellem ærmet fra en vinterjakke og en sok). De er ypperlige inde i teltet, da de varmer ligeså fint som støvlerne, men man undgår at slæbe en masse mudder og sne med ind i teltet og soveposen.

For at komme lidt camping stemning, koger jeg en kop kakao inden sengetid og da jeg lukker teltet for natten føles det næsten som at være rigtig på tur.

Da klokken er ca 3 vågner jeg ved at jeg fryser. Da jeg har kigget på uret og fået en trøje på og fået mig sat op, kommer jeg frem til at der kun er to muligheder for at fortsætte natten: 
1) Jeg opgiver projektet og går indenfor i seng.
2) Jeg går ind og finder noget mere isolering og fortsætter projektet.



Som man kan se på billederne, er de 0 til -3 grader vejrudsigten reklamerede med nok i underkanten - al kondens på teltets inderside er frossent.

De fleste af jer der læser, havde nok valgt mulighed nr. 1, men som du nok allerede har gættet, valgte jeg at fortsætte mit projekt. Ellers havde der heller ikke været meget historie at fortælle - vel?



Jeg krymper i tøjet og går ind og henter et skum liggeunderlag, der oprindeligt er indkøbt til et letvægtsprojekt, men som nu kommer til at fungere som isolering fra den frosne jord. Desuden finder jeg min tykkeste inderpose. Det er en sovepose syet i fleece, der kun bliver brugt til disse vinterprojekter, da den er urimeligt klodset i forhold til hvor effektiv den er (den lægger op til 10 graders isolering til soveposen). til gengæld er den behagelig at ligge i hvis man fx er på hyttetur eller lignende.
Fast besluttet på at komme igennem natten med nogenlunde succesfuld nattesøvn, kryber jeg igen i posen (denne gang beholder jeg også termotrøjen på). 

Da jeg vågner igen er klokken omkring 6 og jeg småfryser igen. ikke ligeså slemt som i nat, men nok til at det ikke er behageligt at ligge i soveposen mere. 
Underligt nok er jeg ganske udhvilet og får sat mig op og startet en kop kaffe, der forhåbentlig kan øge komforten lidt.


Det er som om der er et eller andet der ikke spiller her... Noget af vandet er stift... 
Heldigvis er det ikke noget problem at få ild i gasbrænderen. Den halv-tamme pulverkaffe smager ekstra godt her til morgen og varmer godt.


Efter kaffen er det så tilpas koldt at jeg ikke gider mere. Efter hurtig sammenpakning af lejr og en tur rundt om det tilrimede telt, slutter vintereventyret for denne gang. 

Da jeg tjekker udendørs termometret ved køkkenvinduet, kan jeg pludselig bedre forstå at det virkede lidt koldt. Det viser -8 grader. 
Hvis du spekulerer over om jeg blev forkølet af projektet, så er svaret nej. 

Konklusionen i forhold til soveposen, blev forresten at den nu tjener som reservepose. Den er ikke blevet så ringe som jeg havde frygtet, men den vejer og fylder for meget i forhold til sine evner.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar