søndag den 23. november 2014

Jotunheim Eventyr pt 1 - Roadtrip og ankomst

Jeg er spændt igen i år. Jeg har aldrig været på kør-selv-ferie før. Hverken med mine forældre eller med mig selv ved roret. Til udlandet forstås. Denne gang nærmere bestemt Jotunheim i det nordlige Norge. 

Turen er ialt ca. 900km fra vi starter ud lørdag morgen og begiver os mod Helsingør.



I udkanten af Helsingborg drejer vi på E6 og får følgende melding fra GPS'en:





Vi har tjekket ruten hjemmefra og det hele er ca. ligeud. Det skulle være meget ligetil.


Ved den norske grænse hilser vi på en norsk tolder, der nægter at tale engelsk til os - uagtet at jeg gentagne gange fortæller ham (på engelsk) at jeg ikke forstår hvad han spørger om.
Min makker forstår ham heldigvis og får svaret ham, så vi kan få lov at køre videre. 



"Jeg synes Bakkerne forsvandt". Meldingen kommer fra min buddy ca 30min inde i Norge og den er berettiget. Norge er ved første øjekast en lidt flad oplevelse.

Da tanklampen tænder, er vi ca 60km fra destinationen og det er et godt tidspunkt at fylde op.
Her får jeg ved samme lejlighed opfrisket at mit nye Shell kort kun gælder i DK og ikke i hele norden som det gamle.


Vi er så småt ved at forlade civilisationen og det ses tydeligt på terrænet.



Vi standser og holder 5min, filmer en Vlog og beundrer naturen.



Endnu inden vi når helt frem, indbyder naturen til et kort stop.



Vi følger en kort trail op på en bakke (Gåpahuk hedder den) og beundrer det storslåede landskab, som vi her får det første rigtige indtryk af. 



Vi kører det sidste stykke til Gjendeheim, som er udgangspunktet for turen. Her finder vi ud af at parkering her koster 100NKR pr døgn. Lettere chokeret over at det er så imponerende billigt at låne en plet grus i et par dage, går vi ned til søen og finder en teltplads.



Vi er godt trætte efter den lange og meget indtryksrige køretur og går til ro straks efter at have slået telt op og lavet aftensmad.
Indtil næste indlæg kommer kan I nyde den udsigt vi spiste aftensmad til.



Imorgen skal vi prøve kræfter med "Besseggen", som skulle være en af verdens smukkeste vandreruter.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar