torsdag den 9. januar 2014

Galloway Forest Park, Skotland pt 3

Da jeg vågner den første morgen i Skotland, kan jeg høre tale udenfor. Da jeg vågner rigtigt op, går det op for mig at talen er på dansk. Hvem helvede snakker han med derude? 



Efter jeg er kommet i tøjet og vi er gået igang med at lave kaffe og morgenmad, fortæller min buddy at han lavede video-log tidligere, hvilket forklarer den danske tale jeg hørte tidligere.
Brænderen jeg beskrev tidligere yder, som forventet, slet ikke det samme som vores normale udstyr, så kogning tager lidt længere end normalt - til gengæld vejer den så det dobbelte.



imens vi spiser og drikker kaffen, spejder vi over mod teltet vi så igår. Det viser dig nu i dagslyset, at der ikke er tale om et telt, men et klippestykke, der på afstand til forveksling ligner et trekkingtelt - så var det derfor der var så stille derovre i aftes.




Efter morgenmaden, pakker vi camp sammen og smider grejet tilbage i bilen. Den skal med os lidt endnu - i hvert fald til vi har fundet et kort.
Inden afgang hanker vi op i vandfilter, vandbeholdere og kamera. Så går turen ned til det lille åløb bag bilen for at tanke drikkevand til dagen. 




Vi begiver os mod det nærmeste Visitor Center (som jeg i skrivende stund har glemt navnet på). Her burde vi kunne få kort.
Da vi ankommer til Visitor Center, kan vi konstatere at der også her er mere byggeplads end center. I tilknytning til centret, ligger en form for cykelbutik. De udlejer sælger og reparerer cykler. Parken indeholder mange mountainbike ruter og der lader til at være en form for arrangement.

Selve Visitor Center, er pga ombygning reduceret til et ubemandet skur, der indeholder nogle foldere og aviser om parken. Vi bliver enige om at det er bedre end ingenting og tager to aviser og to foldere og går tilbage til bilen. Dette center er et dårligt udgangspunkt i forhold til de steder i parken vi gerne vil se, så vi skal finde en anden parkeringsplads som basecamp.

Vi konsulterer vores mindre detaljerede kort over parken og begiver os mod Glentrool Visitors Center. Det ligger mere centralt i forhold til vores planlagte rute og vi håber der måske er noget personale og evt. et  bedre kort. De kort vi har fra det andet center er mere vejledende end detaljerede og jeg priser mig lykkelig for "Backcountry Navigator". Det er en smartphone-app der i store træk kan det samme som en Garmin Etrex. Topografisk kort er downloadet hjemmefra og gemt så vi kan tracke og pinpointe os selv i området uden brug af dyr dataroaming.



Der er et stykke at køre og på vejen nyder vi landskabet og kommer forbi "Murrays Monument". Min buddy har spottet det på kortet på vej derhen og vi stopper og tager et kig på det.



Selve monumentet er en obelisk bygget af sten, der står på toppen af en bakke. 
På vej mod toppen, banker første bekymring på. Det er en overraskende hård opstigning. 


Udsigten fra toppen er dog turen værd og vi bliver deroppe en ti minutters tid og nyder udsigten over det betagende landskab, tager billeder og laver video-log.



Da vi ankommer til Glentrool Visitor Center, bliver vi positivt overraskede. Her er P-plads, Centret er ikke under renovering og der er andre mennesker. Til gengæld er centret lukket og der er ikke adgang til kort. Undrende over at man op til højsæson vælger at lukke og renovere alle centre på en gang, beslutter vi at de kort vi har er gode nok til at gå efter. Jeg går hen for at købe en P-billet, men da den kun vil sælge mig 1 time, 4 timer eller et døgn, køber jeg et døgn og vi skriver en seddel og smider i forruden på bilen.

Vi pakker ud, tjekker at vi ikke efterlader noget vi får brug for inden vi kommer tilbage og låser bilen for sidste gang indtil på torsdag - nøglen lægger jeg med vilje et sted hvor jeg under ingen omstændigheder kan tabe den.

Nu starter eventyret for alvor!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar