søndag den 22. september 2013

Tur langs fjorden 1

Jeg plejer at tage på telttur, hvis jeg har behov for et pusterum fra hverdagen eller jeg har behov for at stresse af. Denne gang var planen at jeg ville nå en lejrplads ud til fjorden og nyde udsigten derfra og få nogle gode billeder undervejs.


Noget af vejen, følger en lokal vandresti stranden. Jeg følger den selv noget af vejen. Den er beregnet til alle aldersgrupper, så der er placeret bænke forskellige steder hvor man enten kan nyde fjordudsigten eller bare tage sig et hvil.
Denne er tilsyneladende en af de mindre benyttede.




Kyststrækningen er afgrænset af skrænt det meste af vejen og da det fungerer som rekreativt område, så der er gennem tiden etableret en række adgange i form af trapper fra skræntens top. Dog er det ikke alle trapper der stadig er i brug.


I min planlægning har jeg tilsyneladende været optimistisk i forhold til vurderingen af hvor meget dagslys jeg har til rådighed. Solen er allerede på vej ned, selvom det er svært at se en egentlig solnedgang for skydækket.


De forskellige grundejerforeninger langs fjorden har alle en eller anden form for område ned til vandet. de fleste steder i form af en lille lysning, hvor der ligger nogle joller.
Her er der ligeledes en badebro, som ved tydelig skiltning er markeret som "forbeholdt beboere i grundejerforeningen". Egentlig synes jeg det er lidt nærigt at tage patent på badebroen på den måde, men eftersom den er deres ejendom må de jo selv om det.

Imens dagslyset stadigt er på retur, bevæger jeg mig videre langs den mere eller mindre fremkommelige fjordkant.
Længere sydpå ligger en anden grundejerforening, der er anderledes generød med deres badebro (der dog er noget mere ramponeret end den anden. Her skiltes kun med at "Al færdsel på broen er på eget ansvar".
Min ambition om at nå lejrpladsen inden det bliver helt mørkt, gør dog at nærmere undersøgelse af broen må vente til imorgen.


Længere sydpå ligger et par aflastningsinstitutioner for børn og unge. Også her er der en badebro og denne er af en helt anden kvalitet og vedligeholdelsesmæssig karakter end de tidligere.
Også her er der et skilt om at al færdsel er på eget ansvar.


For at beskytte den 5000 år gamle kystlinies skrænter, der har en særlig naturhistorisk betydning, er der etableret et væld af bølgebrydere langs stranden . De varierer i udseende og størrelse, men denne bugter sig smukt i tusmørket.


På nuværende tidspunkt er det blevet svært at orientere sig på strandbredden uden lys og en hurtig pause og et kig på gps'en afslører at lejrpladsen er udenfor rækkevidde idet jeg kun er 2/3 af vejen.
Istedet beslutter jeg at slå lejr på det næste brugbare sted, der måtte komme.
Jeg vælger at gå det sidste stykke uden lys, selvom det fremskredne tusmørke gør det nødvendigt at sænke tempoet. Det er trods alt bedre end at tiltrække unødig opmærksomhed med en kraftig lygte.
Omkring en km fra bølgebryderen ovenfor, finder jeg endnu en lille græsplet, der tydeligvis også tilhører en grundejerforening. Jeg ved ikke om de bryder sig om at man camperer på deres fælles "terrasse", men mørket er nu så fremskredent at der ikke er andre muligheder.
Jeg finder en plan plet i et hjørne af den lille plæne og slår stilfærdigt mit lille telt op og begynder at forberede aftensmad.
Efter aftensmaden, kommer månen frem og jeg skyder lidt nattebilleder inden jeg går til ro.


 Månen gemmer sig bag et tyndt skydække og giver en god dramatik i de første billeder.



Da månen stille og roligt bryder gennem skyerne, kaster den tilpas lys over fjorden til at kameraet kan indfange udsigten i mørket.


Det er svært at se på billedet, men månen hænger nu synligt på nattehimlen. Kun sløret af en tynd nattetåge.

Efter nattebillederne, går jeg til ro og morgenen efter, samt hjemturen, kommer i et nyt indlæg.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar