mandag den 18. januar 2016

Vægtergangen

Vægterene var i gamle dage en slags nattevagter. Deres opgave var at tænde og slukke gadebelysningen og opretholde ro og orden.
Vægteren bar en særlig uniform bestående af støvler, en Kavaj (lang jakke med blanke knapper), bælte og en Kabuds (hat). Han var bevæbnet. Typisk med en kårde og en Morgenstjerne (kølle med pigge). Denne blev i nyere tid erstattet af en stok.


Som tiden gik kom gadebelysning drevet af gas og senere elektricitet til. Politiet overtog gradvis opretholdelsen af ro og orden om natten og vægterne blev overflødige. 
Idag ses de gamle vægterruter vakt til live igen i form af byvandringer for turister og andre interesserede. 

I nat følger jeg ikke vægtergangen,jeg går bare en tur gennem natten. Der er noget særligt ved byen om natten. Alle sover og gaderne ånder fred. 
Turen starter ved rådhuspladsen i København


Som klokken nærmer sig midnat og jeg bevæger mig langsomt gennem gaderne mod Københavns ikoniske nabolag, Nyhavn, støder jeg på færre og færre mennesker.


Lyset fra gadelamper og butiksvinduer giver en særlig stemning, der vidner om byens pulserende liv i dagtimerne. Om bare 6 timer starter det hele forfra.


Det meste af året er Nyhavn et tilløbsstykke i særklasse. Gaderne er fulde af mennesker, såvel lokale som turister, der skal opleve det ikoniske nabolag med de specielle huse der ses til højre i billedet.


Selvom det er hverdag og klokken er omkring midnat, er nyhavns barer og beværtninger først nu, ved at lukke. Andet end de der stadig arbejder på at lukke af for natten, er der ikke megen aktivitet at spore. Jeg går roligt rundt med mit kamera og nyder stilheden imens jeg forsøger at indfange den sjældne ro der nu har sænket sig over området.


Nyhavns ikoniske bygninger knejser stolt mod nattehimlen. De sidste døre til beværtningerne lukkes og personalet kan snart slappe af ovenpå endnu en hektisk dag. Min aften er først lige startet og jeg fortsætter roligt ned langs kajen imens jeg betragter de trætte folk der snart skal hjem i deres senge.


Jeg fortsætter igennem Nyhavn og ender på skuespilhusets enorme terrasse. Her er en fin udsigt over havneområdet. Den store terrasse huser en lille udskænkningsbod og i dagtimerne befolkes området af unge som gamle der læser lektier, nyder et glas eller taler forretninger.


På denne tid af dagen er der ingen mennesker og terrassen henligger øde. lysene i de omkringliggende huse vidner om dagen der er ved at nå sin ende for de fleste.


Turen fortsætter tilbage gennem Nyhavn. Jeg har nydt stilheden på skuespilhusets terrasse i noget tid og det tynder stille og roligt ud i lysene i vinduerne.


Et sidste kig over skulderen ned mod skuespilhuset viser kontrasten mellem Nyhavns farvestrålende facader og de mere afdæmpede bygninger omkring.

På denne tid af natten ser man Nyhavn på en anden måde. hvad der for få timer siden var en myretue af glade mennesker, ligger nu øde hen. Eneste liv er mig selv og mit kamera - og en enkelt medarbejder, der er igang med at lukke den sidste dør for natten.


På vej tilbage mod bilen ses det tydeligt hvordan det har tyndet ud i aktiviteten i gaderne. Selv natteravnene er ved at gå til ro og gaderne ligger øde hen. Eneste aktivitet er mig og mit kamera.


Et lys i et vindue vidner om de sidste der ikke er gået til ro. Vægtergangen er ved at være til ende og det er tid til at sige godnat for mig også.

Mere information om vægtere kan ses her.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar