fredag den 12. juni 2015

Jotunheim Eventyr pt 7 - Basecamp nedbrydning og hjemrejse

Solen er ved at stå op til vores sidste dag i Jotunheim. Torsdag aften var vi nede ved havnen og studere sejlplanen for gjendebåden - af flere omgange. Den var ikke helt logisk bygget op og fyldt med undtagelser i form af tal og bogstaver der indikerede ændrede sejltider.





Dog fik vi afklaret hvornår vi med rimelighed kunne forvente at den sejlede. 
Vi besluttede at tage den tidligt så vi kunne se bjergene fra vandsiden i lyset af den tidlige formiddagssol. Det giver os også dagslys til den lange køretur hjem til Danmark - vi skal trods alt tilbringe hele dagen på landevejen fra vi sætter kursen mod Danmark.



Vores camp har stået siden tirsdag, så det er både befriende og lidt vemodigt at slå den ned og pakke det hele sammen. Man begynder ret hurtigt at føle sig hjemme og vænne sig til "ruter" omkring lejren. Også selvom det bare er for en enkelt nat.



To trætte eventyrere, mætte af oplevelser for denne gang, venter på båden tilbage til vores billet hjem. 
Selvom det er fedt at være ude på eventyr, kunne jeg mærke en spirende længsel efter civilisation ved synet af Gjendebåden.


Selvom det ligner sommervejr på billederne, var det en kølig morgen med frisk vind og det var ikke ligefrem hyggetempo skipperen lagde for dagen. 



Men selvom det var lidt koldt og man blev lidt vindblæst, blev jeg stædig på dækket det meste af turen for at opleve udsigten.



På billedet ovenfor kan I se min rejse-selfie, som ikke er i fokus. I baggrunden ses Besseggen. Bjerget der næsten tog pusten fra os og som til gengæld er i fokus.

Da jeg endelig kapitulerer til blæsten og går ned igen, får jeg en folder i hånden af min kammerat. det er en info- og turistguide med henvisning til Besseggen's egen hjemmeside. Altsammen informationer, der havde været totalt lækre at have inden afrejse. Desværre er de lokale hjemmesider ikke super nemme at søge sig frem til.


Nu går det hjemad mod Danmark! Ifølge GPS'en er vi hjemme om knap 10 timer og 900km. Vi ses i aften Danmark.

Tak fordi du læste med. Jeg håber du har nydt turen sammen med mig. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar